Пропедевтичний курс «Вступ до історії» (35 годин)
5 клас
Курс історії в 5 класі має пропедевтичний (вступний) характер. Головними завданнями курсу є:
а) формування уявлень і початкових знань учнів про історію як галузь
людських знань, як науку, що має свій предмет вивчення і свої методи
дослідження;
б) розвиток у школярів/школярок інтересу до предмета та
мотивації до його вивчення як передумови до формування низки загальних (уміння
вчитися впродовж життя, обізнаність і самовираження у сфері культури тощо) і
предметних (хронологічна, просторова, інформаційна тощо) компетентностей;
в) формування первинних уявлень про структуру і зміст історії України як
передумови до реалізації засобами навчання наскрізних, міжпредметних і
предметних змістових ліній (громадянська відповідальність, культурна свідомість
тощо).
Програма надає вчителеві широкі можливості для самостійного наповнення навчальної роботи змістом відповідно до національного та локального вимірів, залишає простір для самостійних дій щодо форм і методів навчальної роботи. За потреби вчитель /учителька може змінити порядок розділів програми, використовувати як пряму, так і зворотну хронологію, планувати вивчення інших (не тільки визначених у програмі) історичних осіб, подій, пам’яток з акцентом на історії України.
Структура курсу:
Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ
В ІСТОРІЇ
Тема 2. ДЕ
ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ
Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО
ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ
Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
В ПАМ’ЯТКАХ
Тема 5. ДОСЛІДНИКИ
ІСТОРІЇ
Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ
Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Розумію: –
значення термінів «історія» й
«історик»; –
мотиви інтересу (звернення) людини до
минулого; –
взаємопов’язаність минулого,
теперішнього і майбутнього; –
завдання історії як шкільного
предмета. Умію: –
використовувати термін «історія» в
різних значеннях (як оповідь, як досвід, як живу пам’ять про життя людей у
минулому, як науку); –
вправно користуватися підручником. |
Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Багатоманітність
історії. Історія як наука та навчальний предмет. Історія України –
складова європейської історії. Підручник з історії. |
Узагальнення |
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
назви і хронологічні межі періодів європейської
історії за культурними епохами: Первісне суспільство, Античність, Середні
віки, Новий час. Розумію: –
відмінність між календарним та
історичним часом; –
умовний характер прийнятих для
вимірювання часу одиниць; –
поняття «історична хронологія», «ера»,
«період (епоха)», «тисячоліття», «століття», «хронологічна таблиця»; –
необхідність встановлення
хронологічної послідовності подій; Умію: –
співвіднести рік – століття –
тисячоліття; –
визначити тривалість історичної події; –
побудувати шкалу історичного часу і встановити
за її допомогою хронологічну послідовність подій; –
створити і заповнити хронологічну
таблицю. |
Календарний та історичний час. Підрахунок історичного
часу. Робота зі шкалою часу. Культурні епохи європейської історії (Первісне
суспільство, Античність, Середні віки, Новий час). Історія України на шкалі
часу.
|
Орієнтовний
перелік важливих фактів (явищ) історії України для роботи зі шкалою часу: Київська
держава (княжа Русь-Україна. ІХ–ХІІІ ст.); Королівство Руське
(Галицько-Волинська держава. ХІІІ – середина ХІV ст.); Козацька
республіка / Військо Запорозьке / Гетьманщина (середина ХVІ –
ХVІІІ ст.); творення нової України, держава Україна (ХІХ–ХХ ст.). Події історії рідного краю (на вибір учителя /учительки). Орієнтовні
завдання для практичних і творчих робіт: –
співвіднести рік – століття –
тисячоліття; –
встановити тривалість історичної
події; –
розмістити події на шкалі часу, у хронологічній
таблиці; –
встановити хронологічну послідовність
подій (за допомогою шкали часу, хронологічної таблиці); –
розв’язати історичну задачу на
обчислення часу. |
|
Узагальнення |
|
Тематичний контроль |
Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ
Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
різновиди історичних джерел (наводжу
приклади); Розумію: –
історичне джерело як усе те, що було
створене в минулому людьми і збереглося; –
як історики довідуються про минулі
часи на основі археологічних розкопок, писемних, речових і усних джерел та як
працюють із джерелами; –
які способи для виявлення, дослідження
і збереження історичних джерел використовують сучасні історики; –
відмінність між минулою дійсністю та
джерельними відомостями про неї: як обставини життя, погляди і бажання людей
можуть впливати на зміст історичних джерел; –
як і де зберігають історичні джерела
(музей, архів, бібліотека, історико-архітектурний заповідник); –
поняття: а) «речове джерело»,
«археологія», «експонат»; б) «писемне джерело», «піктографічне (малюнкове)
письмо», «ієрогліфічне письмо», «абеткове письмо», «літопис»; в) «усне
джерело», «міф», «легенда», «прислів’я»; в) «музей», «архів». Умію: –
розрізнити історичні джерела за
видами; –
поставити запитання до змісту історичних
джерел; –
визначити час і місцевість, де були
створені вказані учителем джерела з історії України; –
розпізнати відомості про осіб і події
та судження про них. |
Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та
збереження історичних джерел. Потреба залучення різних джерел для
відображення повноти історії. Робота з історичними джерелами. Залучення
різних джерел для достовірного відображення минулого. Критичне ставлення до
джерельних відомостей. Місця, де зберігають історичні джерела.
|
Орієнтовні
завдання для практичних і творчих робіт: –
згрупувати надані учителем історичні
джерела за різновидами, часом і територією створення; –
добрати інформацію про минуле з
візуальних джерел (сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії тощо, на розсуд учителя /учительки); –
висловити враження (усно або письмово)
від екскурсії до місцевого історичного (краєзнавчого) музею або архіву. |
|
Міжпредметні
зв’язки: 5 клас. Українська література. Розділ: Світ фантазії
та мудрості. Тема: Міфи і легенди давніх українців. Народні перекази (Учень
/учениця розуміє роль і місце
реального та фантастичного в житті, міфи як первісні уявлення про
всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки); 5
клас. Українська мова. Розділ: Відомості із синтаксису та пунктуації. Тема: Речення, його граматична основа (Учень
/учениця складає твір-роздум за колективно складеним планом
у художньому стилі (орієнтовні теми: «Чому необхідно знати історію свого
народу», «Чого не
можна купити за
гроші»). |
|
Узагальнення |
|
Тематичний контроль |
Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
988 р. – хрещення Русі; –
1253 р. – коронація Данила Галицького; –
1648 р. – початок визвольної війни
українського народу під проводом Богдана Хмельницького. Утворення Української
козацької держави; –
1917–1921 рр. – Українська революція.
Формування національної державності; –
1932–1933 рр. – Голодомор як геноцид
українського народу; –
1939–1945 рр. – трагедії й звитяги
українського народу в роки Другої світової війни; –
24 серпня 1991 р. – Акт проголошення
незалежності України; –
28 серпня 1996 р. –
ухвалення Конституції України; –
2013–2014 рр. – Революція Гідності. Розумію: –
пам’ятку історії як скарб,
гордість і надбання народу; –
поняття «історична пам’ять», «пам’ятка
історії», «пам’ятник», «права людини і громадянина», «конституція»; –
як і навіщо турбуватися про пам’ятки
історії рідного краю. Умію: –
розпізнати історичні пам’ятки і
пам’ятники; –
описати пам’ятку історії; –
показати на карті місцевість, де розташовані
вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони
виникли; –
відшукати (у бібліотеці, за допомогою
електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план)
інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному
краї; –
розповісти про події, життєвий шлях
осіб, яким зведено пам’ятники; –
наводити приклади порушення прав
людини у минулому; –
розпізнати символічний зміст
пам’ятників. |
Пам’ятки історії як джерело історико-культурної
інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або
особу. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про
історію України: а) княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький;
б) козацька Україна: Богдан Хмельницький; в) новітня Україна: на
шляху до державної незалежності (Українська революція, Голодомор, Друга
світова війна, проголошення незалежності України, ухвалення Конституції
України, Революція Гідності).
|
Орієнтовний
перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи: пам’ятники
Володимиру Великому і княгині Ользі (м. Київ), Софійський собор
(м. Київ), пам’ятник королеві Данилу (м. Львів), резиденція Богдана
Хмельницького (м. Чигирин), пам’ятник Богдану Хмельницькому
(м. Київ), ханський палац (м. Бахчисарай), пам’ятник Михайлові
Грушевському (м. Київ), пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.),
Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові), Національний музей
«Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» (м. Київ), меморіальний простір
у Бабиному Яру (м. Київ), монумент «Батьківщина-мати» і Національний музей
історії України у Другій світовій війні (м. Київ), монумент Незалежності
(м. Київ), Меморіал Героям Небесної Сотні (м. Київ). Пам’ятки історії й пам’ятники рідного краю (на вибір учителя /учительки). Це
можуть бути замки і палаци, фортеці, храми і монастирі, вулиці й площі, парки
і сади, заповідники тощо. Орієнтовні
завдання для практичних і творчих робіт: –
згрупувати пам’ятки історії за
періодами та історико-географічними регіонами; –
прочитати символіку пам’ятників
історичним подіям і особам (на вибір
учителя); –
розповісти (усно або письмово) про
відвідану пам’ятку історії або пам’ятник, установлений у рідному краї (на вибір учителя /учительки або учнів
/учениць); –
проаналізувати витяги з правових пам’яток
України (зокрема Конституції України) та поміркувати про їхню роль у захисті
прав людини і громадянина. |
|
Міжпредметні
зв’язки: 5 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Види
образотворчого мистецтва. Тема: Декоративно-прикладне мистецтво (Учень
/учениця висловлює судження про твори
декоративно-прикладного мистецтва та скульптури, усвідомлює їх значення у
формуванні та збереженні національної спадщини України та світу, усвідомлює
роль і значення скульптури, декоративно-прикладного мистецтва в житті людей);
5 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Скульптура. Тема:
Декоративно-прикладне мистецтво (Учень /учениця усвідомлює значення збереження національної
спадщини України та світу, усвідомлює роль і значення скульптури,
декоративно-прикладного мистецтва в житті людей); 5 клас. Музичне
мистецтво. Розділ: Види музичного мистецтва. Тема: Музика як вид мистецтва.
Народна музика (Учень /учениця наводить приклади значення музики в житті,
зокрема в побуті, медіа-просторі; усвідомлює українську культурну ідентичність,
виявляє шану до мистецького надбання українського народу і гордість за нього);
5 клас. Мистецтво. Розділ: Види мистецтва. Тема: Народне і професійне
мистецтво (Учень /учениця виявляє
емоційно-ціннісне ставлення до народного і професійного мистецтв, висловлює
судження про загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором
яких є мистецтво, пропагує національну культуру через власну та
художньо-творчу діяльність). |
|
Узагальнення |
|
Тематичний контроль |
Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ
Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ
Немає коментарів:
Дописати коментар