Всесвітня історія. Історія України
(інтегрований курс) (70 годин)
6 клас
Інтегрований курс історії (Всесвітня історія. Історія України) для 6 класу є першим систематичним курсом історії в середній школі. Його особливостями є, по-перше, інтегрований характер – давня історія України вивчається як складова всесвітньої історії; по-друге, вивчення історичного матеріалу здійснюється в широких хронологічних межах: від появи первісних людей до падіння Західної Римської імперії.
Головними завданнями курсу є:
а) сформувати в учнів /учениць розуміння цивілізаційної значущості стародавнього періоду в історії України, Європи та світу в цілому, античної цивілізації як основи для подальшого розвитку європейських суспільств;
б) сприяти формуванню засобами історії низки загальних (уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентність, обізнаність у сфері культури тощо) і предметних (хронологічна, просторова, інформаційна тощо) компетентностей через актуалізацію змістових ліній (або їх елементів): сталого розвитку (з розумінням залежності людини і суспільств від природного середовища), громадянської відповідальності, культурної самосвідомості, життя в інформаційному середовищі, моральних цінностей;
в) розвивати пізнавальний інтерес учнів /учениць до минулого через створення умов для активної взаємодії між вчителем /учителькою і учнями /учениця, виконання учнями /ученицями творчих практичних завдань.
Структура курсу:
Вступ. КОЛИ І ЯК РОЗПОЧАЛАСЯ ІСТОРІЯ ЛЮДСТВА
Розділ 1. ПЕРВІСНІ
СПІЛЬНОТИ. АРХЕОЛОГІЧНІ КУЛЬТУРИ
Розділ 2. СТАРОДАВНІ
ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ
Розділ 3. АНТИЧНА
ЦИВІЛІЗАЦІЯ
Розділ 4. ВИТОКИ
ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ТА ІНШИХ СУЧАСНИХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ
Вступ. КОЛИ І ЯК РОЗПОЧАЛАСЯ ІСТОРІЯ ЛЮДСТВА
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Знаю: –
час появи людини на теренах України; –
послідовність періодів історії
людства, якими послуговуються богослови, антропологи, археологи й історики. Розумію: –
предмет і завдання історії; –
сутність наукових і релігійних теорій
походження людини; –
періодизацію як спосіб упорядкування
історії; –
давню історію України як складову
світової історії; –
критерії, які історики й археологи
використовують для періодизації історії України та світової історії; –
поняття «ера (історична доба)»,
«кам’яний вік», «бронзовий вік», «залізний вік», «первісні часи»,
«античність», «антропологія», «археологія». Умію: –
співвіднести дату події з історичним
періодом (з допомогою шкали часу); –
розв’язати історичну задачу на
обчислення часу; –
вправно користуватися підручником для
виконання завдань у класі й удома. |
Предмет і завдання історії. Теорії походження людини.
Періодизації історії людства (антропологічна, археологічна, історична).
|
Орієнтовна
тема практичної роботи: –
Лічба часу в історії стародавнього
світу [завдання: встановити особливості літочислення до нашої ери (з
допомогою шкали часу); збудувати та зіставити археологічну й історичну часові
шкали; визначити (за датою), до якого періоду належить подія (з допомогою
археологічної та історичної часових шкал)]. |
|
Узагальнення |
Розділ 1. ПЕРВІСНІ СПІЛЬНОТИ. АРХЕОЛОГІЧНІ КУЛЬТУРИ
Розділ 2. СТАРОДАВНІ ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ
Розділ 3. АНТИЧНА ЦИВІЛІЗАЦІЯ
Розділ 4. ВИТОКИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ТА ІНШИХ СУЧАСНИХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
хронологічні межі Великого переселення
народів; –
час формування європейської,
китайської, індійської, ісламської та інших сучасних цивілізацій; –
пам’ятки культури китайської (Велика
китайська стіна, порцелянова армія Цинь Шіхуанді) й індійської
(Мохенджо-Даро) цивілізацій. Розумію: –
вплив культурних запозичень на
розвиток відкритих і закритих цивілізацій, пов’язаність культур зниклих і
сучасних цивілізацій; –
соціальний досвід і культурні здобутки
народів Середземноморського культурного простору, Велике переселення народів,
поширення християнства й падіння Західної Римської імперії як витоки й умови
формування сучасної європейської цивілізації; –
досвід античної цивілізації як
запоруку ефективної відповіді європейців на цивілізаційні виклики сучасності; –
поняття «цивілізація», «історичний
досвід», «варна», «індуїзм», «буддизм», «конфуціанство», «іслам». Умію: –
визначити внесок давніх греків і
римлян у культуру сучасних європейських народів, зокрема українців; –
показати на карті:
а) територіальні межі європейської, китайської, індійської, ісламської
цивілізацій; б) долини річок Інд, Ганг, Хуанхе, Янцзи, терени давніх
Індії й Китаю; –
визначити особливості господарства,
суспільного життя й культури давніх Індії та Китаю |
Причини зникнення стародавніх цивілізацій. Сучасні
цивілізації на мапі світу. Головні ознаки європейської цивілізації та її
історичне підґрунтя. Китайська, індійська, ісламська та інші цивілізації.
Цивілізаційні взаємодії |
Орієнтовні
завдання для практичних і творчих робіт: –
добрати інформацію про правила і
переконання (звичаї, юридичні норми, фразеологізми тощо), а також елементи
побутової культури (будівлі, меблі, одяг, їжа), запозичені українцями в
давніх греків і римлян; –
зіставити господарство, суспільне
життя й культуру населення давніх Греції та Риму, з одного боку, й Індії та
Китаю, з іншого. |
|
Міжпредметні
зв’язки: 6 клас. Зарубіжна література. Розділ: Міфи
народів світу. Тема: Індійські міфи (Учень/учениця усвідомлює єдність
людини й природи, оцінює вплив міфів на подальший розвиток
культурних традицій народів світу). |
|
Узагальнення |
|
Тематичний контроль |
Немає коментарів:
Дописати коментар